Šta se dešava kada pijemo alkohol i kako da se brzo otreznimo?

Praznična sezona nam pruža dosta prilika za slavlje i okupljanje u krugu prijatelja i porodice. Od ručkova u najužem krugu porodice, do izlazaka u restorane i klubove sa velikim društvom, U ovim trenucima i treba uživati, ali u periodu kada češće nego obično pijemo alkohol, ne treba zaboraviti njegov uticaj na naše telo i celokupno zdravlje našeg organizma.

Zato želimo da saznamo kako tačno alkohol utiče na funkcionisanje našeg tela, kako da se pripremimo za njegovo konzumiranje i, vrlo praktično, kako od njega brzo da se oporavimo.

Šta se dešava u našem telu kada popijemo alkohol?

Kada popijemo alkoholno piće naš organizam ne može da ga zadrži i iskoristi, te ovaj „toksin“ ide odmah u jetru koja prečišćava skoro 90% alkohola pretvarajući acetaldehid u bezopasni acetat a potom u ugljen-dioksid i vodu koju na kraju procesa, telo izbacuje. Ostalih 10% alkohola izlazi iz tela kroz znoj, urin i dah. Naravno, telesna težina i pol igraju ulogu brzini apsorbcije alkohola, kao i sadržaj u stomaku i količina popijenog alkohola.

Kada popijete piće, alkohol ulazi u vaš krvotok. Atomi etanola su dovoljno sitni da mogu da prođu kroz pukotine između moždanih ćelija i utiču na neurotransmitere koji „vladaju“ svim funkcijama mozga koje za uzvrat utiču na funkcije ostalih delova tela. Onaj osećaj kada vas je alkohol „uhvatio“ su zapravo znakovi iz mozga o penetraciji etanola među ćelije i neka vrsta upozorenja da nešto utiče na kontrolu mozga nad ostatkom tela. Kada osetite te znake, vreme je da usporite ili prekinete sa pićem.

 

Koji faktori utiču na osećaj alkoholisanosti?

  • Mogućnost jetre i enzima da metabolizuju alkohol
  • Prisustvo ili odsustvo hrane u stomaku
  • Procenat alkohola u piću
  • Brzina konzumacije
  • Telesni tip (odnos masti i mišića)
  • Godine, pol i rasa (npr. muškarci imaju više tečnosti u telu dok određene rase imaju drugačiji nivo neophodnih enzima u jetri)
  • Frekventnost regularne konzumacije alkoholnih pića

 

Kako da se pripremite telo za izlazak tokom kojeg ćete piti alkoholna pića:

  • Odmorite se pred izlazak i dobro naspavajte. Alkohol utiče na REM ciklus sna tako da je bitno da budete naspavani ako mislite da se sledeće noći nećete dovoljno naspavati. Čak i dremka od pola sata će imati pozitivnog efekta.
  • Isplanirajte svoj dan. Ako znate da ćete dosta popiti i nećete biti pri punoj snazi za poslove za koje su vam potrebni snaga i koncentracija, obavite ih pre izlaska kako biste sebi sutradan dali vremena da se oporavite.
  • Isplanirajte izlazak. Osigurajte da imate prevoz, kako sebe i društvo ne biste doveli u neprijatnu situaciju. Ako idete negde napolje, ostavite vredne stvari kod kuće kako ne biste rizikovali da ih izgubite. Naravno, izbegavajte konflikte i mračne, nepoznate uličice. Zdravorazumski koraci preventive vam mogu omogućiti nesmetan provod bez nekih ozbiljnijih posledica.
  • Dobro jedite pre konzumiranja alkoholnih pića. Ako ste siti, vaše telo će sporije apsorbovati alkohol i biće potrebno više vremena da osetite uticaj pića. Preporučuju se namirnice pune proteina i ugljenih hidrata koje se sporije vare.

Takođe, tokom večeri preporučljivo je da jedete slane grickalice, poput onih koje se često nalaze na šankovima pabova, kafana i restorana. Na ovaj način ćete uneti malo hrane u stomak, kao i so koja će pomoći da pri dehidrataciji ne izgubite suviše hranjivih materija neophodne vašem telu. Izbegavajte tešku i masnu hranu od koje vam može biti muka.

  • Kao što nas lekari, ali i mediji konstantno podsećaju, nemojte mešati alkohol i lekove.
  • Hidrirajte se! Verovatno vam je ovo već poznato ali dovoljan unos vode u telo nekoliko sati pred konzumaciju alkoholnih pića, će osigurati da ne dehidrirate. Tokom apsorbcije u organizam, alkohol dehidrira vaše telo i time pojačava simptome mamurluka. Tokom večernjeg provoda, trik starih znalaca je da na po jedno alkoholno piće popijete čašu od oko 250ml vode. Na ovaj način, vaš organizam će imati priliku da isprati vaš ritam pijenja, ali i da ostane u dovoljno dobrom stanju da sutrašnji dan ne bude suviše mučan.
  • Među ostalim trikovima kako da pripremite ceo organizam i stomak ističu se kvasac pred izlazak, gazirana pića, Alka- Selcer i mnogi drugi.

 

Kako da smanjim efekte i brzo se oporavim od mamurluka?

  • Naspavajte se
  • Pijte voćne sokove ili jedite voće koje sadrži vitamin C. Ovaj vitamin pomaže pri radu jetre i ubrzava metabolizaciju alkohola.
  • Vežbajte. Iako vam je to verovatno poslednja stvar koju želite da radite posle celovečernjeg provoda, bilo koja vrsta vežbi (a pogotovu kardiovaskularne) će pomoći vaše organizmu da razbudi i ubrza metabolizam. Naravno, nemojte preterivati već poslušajte šta vam telo kaže po pitanju granice izdržljivosti.
  • Voda, voda i voda! Iako ste završili sa pićem i provodom, vašem telu je i dalje potrebna dodatna hidracija tako da nastavite sa dodatnim unosom vode i ostalih tečnosti (čajevi i sokovi, ne kafa).
  • Pijte izotonična sportska pića. Ova pića u sebi sadrže elektrolite koji pomažu pri smanjenju simptoma dehidratacije. Izbegavajte ona koja imaju kofein.
  • Ako vas muče simptomi mučnine ili imate nagon za povraćanjem, probajte čaj od đumbira. Ovaj čaj pomaže pri ravnoteži nivoa šećera u krvi. Za bolji ukus i malo jači efekat, možete dodati sok od pomorandže, malo limuna i meda.
  • Jedite jaja. Amino kiseline u jajima pomažu pri razgradnji toksina koje potom jetra može brze da metabolizuje. Samo, izbegavajte da koristite suviše masti pri pripremi ovih jaja. Žitarice takođe imaju sličan efekat.
  • Supa iz kesice ili kocke. Ove supice vraćaju vašem telu vitamine, minerale, soli i potasijuma koje je izgubilo tokom konzumacije alkohola. Poenta ishrane koja pomaže pri mamurluku nije da „upije“ već popijeni alkohol, već da pomogne organizmu da povrati hranjive sastojke koje je izgubilo kao i uravnoteži nivo šećera u krvi. Tost i krekeri su takođe dobro rešenje jer sadrže složene ugljene hidrate.

 

Šta zapravo NE pomaže mamurluku?

  • Hladan tuš. Iako ćete se posle tuširanja možda osećati budnije i bolje, ovaj „lek“ zapravo ne pomaže ni na jedan način vašem telu da brže procesuira i izbaci alkohol iz sistema.
  • Kafa. Iako ćete se, kao i posle hladnog tuša, posle šolje kafe osećati budniji, kafa je poznata kao diuretik i umesto da pomogne, može samo da pojača dehidrataciju vašeg organizma.
  • Povraćanje. Naravno, ako imate nagon da povratite posle pijanke, nemojte se suzdržavati ali nema potrebe sebe da naterate na ovo. Kao i ostale zablude na ovom spisku, povraćanje samo dodatno dehidrira vaše telo.
  • Svež vazduh. Iako ćete se pored otvorenog prozora trenutno osećati bolje, vreme provedeno na svežem vazduhu i duboki udisaji nikako ne može da utiče na smanjenje koncentracije alkohola u krvi.

 

Da li ste znali?

Koncentracija alkohola u krvi opada 0.015 promila po satu nekoliko sati posle poslednjeg pića. Ovo važi za oba pola i različite telesne težine.

Ono što je bitno je da, dok pijete, koncentracija alkohola u krvi raste srazmerno vašoj težini, polu, količini i brzini kojom ispijate alkohol. Za tačne informacije kako to izgleda u vašem slučaju, najbolje je da konsultujete stručno lice ili internet.

Trenutno je u Srbiji dozvoljena granica alkohola u organizmu 0,21 promila i to se smatra „umerenom alkoholisanošću“. Između 0,51 i 0,8 promila se smatra „srednjom alkoholisanošću“, dok je kategorija „visoke alkoholisanosti“  između 0,8 i 1,2 promila. U stanje „potpune alkoholisanosti“ spada sve iznad 2 promila.