Morate znati više o HPV virusu pre nego što bude kasno

Idete redovno kod lekara na preglede. Upoznati ste sa osnovnim medicinskim pojmovima koji su vam potrebni da kroz svakodnevni život prolazite zdravo. Upoznati ste sa značajem preventive baš zato što ste svesni koliko rana detekcija simptoma pomaže pri lečenju. Ali, uvek postoji još nešto.
HPV (human papiloma virus) je najčešće zastupljena seksualno prenosiva bolest koja se prenosi seksualnim odnosom ali i kontaktom kože na kožu, i od koje oboli čak 50% seksualno aktivne svetske populacije. Od njega oboljevaju i žene i muškarci. Neretko izostaju vidljivi simptomi. Od preko 130 vrsta virusa, četiri su opasna je mogu dovesti do raka grlića materice. Promene na tkivu grlića materice se mogu videti tokom redovnog ginekološkog pregleda i PAPA brisa.
Šta je tačno HPV virus i koje sve vrste postoje?
HPV, odnosno Human Papilom Virus je jedan od najčešćih uzročnika infekcija reproduktivnog trakta. I dok većina seksualno aktivnih muškaraca i žena se u nekom trenutku inficira ovim virusom, veliki deo njih nikada ne razvije simptome i bolest. Ali, može doći i do razvoja infekcije HPV-a odnosno pojave karcinoma.
Od preko 130 vrsta ovog virusa, njih oko 40 uzrokuje bolesti kože i genitalne regije (poput kondiloma). Od tih četrdeset, tipovi 16, 18, 31, 33, 45, 52 i 58 su kancerogeni. Tipovi 16 i 18 su odgovorni za 70% slučajeva raka grlića materica.
Kako se prenosi HPV virus?
Iako se najčešće prenosi nezaštićenim seksualnim odnosom, ovaj virus se prenosi i direktnim kontaktom zaražene kože ili sluzokože.
Koji su simptomi HPV virusa?
Iako se retko pojavljuju ili samo kod određenih tipova ovog virusa, simptomi HPV virusa su uglavnom promene na koži (kondilomi) genitalne regije. Ali, zbog oralnog i analnog seksa, dešava se da se pojave u usnoj duplji ili oko analne regije.
Da li upotreba prezervativa otklanja rizik od HPV-a?
Iako drastično smanjuje rizik, kondom nije 100% siguran način preventive, jer se infekcija u obliku kondiloma najčešće pojavljuje oko korena penisa te dolazi do kontakta preko kože.
Da li se HPV-om inficiraju samo promiskuitetni ljudi ili homoseksualci?
Iako je rizik nešto veći kod homoseksualne populacije, riziku od HPV-a su izloženi svi podjednako. Čak i ako ste u monogamnoj vezi, nezaštićen odnos može predstavljati rizik. Ovaj virus se teže dijagnostikuje kod muškaraca (brisom iz mokraćne cevi) tako da vaš partner nema vidljive simptome, može da bude nosilac virusa a da to i ne zna.
Zašto je HPV virus dosta opasan za žene?
Nekancerogeni tipovi HPV virusa su benigni i izazivaju pojavu kondiloma koje ginekolog može relativno lako da ukloni. Ali zato – kancerogeni tipovi ovog virusa mogu izazvati prekancerogene promene na grliću materice. Ove promene se vide pri redovnom ginekološkom pregledu (kolposkopija) i po pristizanju rezultata PAPA testa koji utvrđuje eventualne promene u ćelijama. Nalazi PAPA testa se dele u tri grupe, u zavisnosti od težine. Na osnovu pregleda i rezultata ginekolog može da odredi terapiju.
Zato što rak grlića materice može da bude dosta agresivan i da se brzo širi, rano dijagnostikovanje odnosno redovne kontrole kod ginekologa i adekvatna terapija su od vrlo velikog značaja za žene svih uzrasta.
Kako se HPV leči?
U zavisnosti od težine, promene na grliću materice mogu samo da se prate ili da se hirurškim zahvatom uklone sa epitela. Kondilomi se takođe mogu ukloniti propisanim tekućim hemikalijama, smrzavanjem, spaljivanjem, laserskim tretmanom ili hirurškom intervencijom.
A vakcina?
Da, postoji vakcina protiv HPV virusa, ali se pre vakcinisanja obavezno konsultujte sa vašim ginekologom koji će vas posavetovati da li je vakcina dobra opcija za vas.