Istine i laži o polno prenosivim bolestima

Ljubav je divna stvar. Ali kao što ne treba da boli, ne treba ni da svrbi, krvari ili zahteva terapiju.  Isto važi i za seks. Zato je od vitalnog značaja biti dobro informisan o načinima zaštite uz koju možemo da uživamo u bezbednom seksu. Ali, to nije sve. Važno je znati od čega se to štitimo i šta su zablude, a šta istine ove pomalo tabu teme.

1. Postoji mnogo različitih vrsta polno prenosivih bolesti i infekcija.

Istina! Verovatno ste čuli za herpes, kondilome, klamidiju, sifilis, HIV virus, gonoreju, ali osim ovih postoji još vrsta manje poznatih polno prenosivih oboljenja. Čak i među najčešćima, postoji više varijacija. Tako, naprimer, HPV virus ima preko sto različitih tipova.

1. Jednom kada obolim od polno prenosive bolesti, ne mogu ponovo da se zarazim.

Laž! Iako za virusne infekcije poput herpesa i HIVa važi pravilo da ste do kraja zaraženi, nezaštićenim odnosom možete da dobijete druge tipove istih virusa. Posle lečenja od klamidije, gonoreje i sifilisa, ponovo ste podložni oboljevanju od istih. Ponovna infekcija klamidijom je posebno opasna kod mladih devojaka jer utiče na reproduktivne organe.

1. Polno prenosive bolesti su smrtna presuda

Laž! Zbog velike stigme oko ovih vrsta bolesti i infekcija, vrlo je važno da je velika većina bolesti uz adekvatnu terapiju izlečiva. Simptomi virusi poput HIVa i herpesa se uz terapiju mogu kontrolisati i pacijent može normalno da živi, ali ipak ova dva virusa doživotno ostaju u telu.

1. Samo promiskuitenti/homoseksualci/narkomani mogu da se zaraze polno prenosivim bolestima i infekcijama.

Laž! Kao i za trudnoću i za polno prenosive bolesti – potreban je samo jedan (nezaštićen) put! Čak i kada ste u monogamnoj vezi, partner može da u organizmu nosi virus, a da toga nije ni svestan. Najbolji način da se uverite u vaše i partnerovo zdravlje je da se oboje testirate.

1. Polno prenosive bolesti i infekcije se mogu dobiti i putem oralnog ili analnog seksa

Istina! Polno prenosive bolesti i infekcije se prenose putem kontakta kože, preko sperme ili krvi. Koža unutar usta i rektuma je dosta osetljiva, te statistika pokazuje da je procenat infekcija isti kao i kod vaginalnog seksa.

1. Ako se zarazim, znaću

Laž! Mnoge polno prenosive bolesti i infekcije ili uopšte nemaju simptome ili je potrebno dosta vremena da prođe dok se oni ne manifestuju. Ako ste seksulano aktivni, jedini siguran način je da se uverite da ste zdravi je da se testirate u zdravstvenoj ustanovi.

Šest zabluda koje su – laži!

1. Dva kondoma su bolja od jednog
  2. Mogu da dobijem polno prenosivu bolest ili infekciju ako sednem na WC dasku
  3. Seks u bazenu ili đakuziju je siguran, jer hlor ubija bakterije i viruse
  4. Kondomi su 100% sigurna prevencija protiv svih polno prenosivih bolesti i infekcija